IK DROOMDE DAT FERNAND HUTS KWAM LOGEREN BIJ RÊVE

Foto afkomstig van VRG


Tijdens het scrollen op Facebook werd mijn aandacht getrokken naar een artikel dat een vriendin deelde. In het artikel legt Fernand Huts uit dat het ondernemersklimaat lijdt onder de emancipatie van vrouwen. In al haar emancipatie-ijver is ze er volgens Huts in geslaagd om de man minder ondernemingsgezind te maken. In de post op Facebook reageerde die vriendin al erg gevat op deze uitspraak, met veel duimpjes van vrouwen tot gevolg.


Ziezo, die onzin werd dus al aangepakt. Maar vooral de uitspraak die Fernand doet onderaan in het artikel blijft tijdens de dag hangen bij mij. “Nu komt qualitytime vóór geld verdienen. Zo gaat de wereld niet vooruit."

“Nu komt qualitytime vóór geld verdienen. Zo gaat de wereld niet vooruit."


De eerste persoon die de uitspraak “Time is Money” in zijn mond nam, was Benjamin Franklin in zijn boek “Advice to a Young Tradesman, Written by an Old One”. Hij deed deze bekende uitspraak in 1748, meer dan 270 jaar geleden dus. En hij kan blijkbaar nog steeds op bijval rekenen leid ik af uit de uitspraak van Mr Huts.

Maar we horen regelmatig ook andere geluiden, ook van succesvolle ondernemers die Mr Franklin en Mr Huts durven tegenspreken.

In een interview met de rijksten der aarde dat Reuters afnam tijdens de Global Luxury and Fashion Summit in Parijs, waren de aanwezige topmanagers het allen eens. “Doen wat ik wil wanneer ik het wil. Luxe is al lang niet meer uit te drukken in geld of materialistische dingen.” Tijden zijn dus blijkbaar toch wat veranderd, meneer Huts.


"Die nacht droomde ik dat Fernand Huts te gast was bij Rêve."


Hij kwam aan en wist tijdens de apero te vertellen dat hij hier lang had naar uitgekeken. Hij had zijn vrouw mee, het was hun huwelijksverjaardag. In plaats van een chique hotel kozen ze deze keer om een keer mee te doen met de nieuwe trend van ‘slow travel’. Een van zijn medewerkers had Rêve aangeraden.

Mr Huts schoof die avond aan tijdens de table d’hôtes, we probeerden die avond een nieuwe menu uit waarmee we onszelf overtroffen. Hij genoot duidelijk van het resultaat. Tussen 2 gangen sprak hij mij aan.

"Febe", begon hij. "Hoe kom je erbij om een succesvolle carrière achter te laten om hier wat te komen bricoleren en staan koken ergens in de middle of nowhere. Naar mijn gevoel gaat er toch wel wat ondernemerskwaliteit verloren door deze beslissing."

Hij praat verder. "Stel je eens voor wat je had kunnen verdienen door verder te doen met je consultingactiviteiten. En zet dit eens uit over 15 of 20 jaar. Je had bijvoorbeeld je kennis verder kunnen delen, medewerkers opleiden zodat ze ook in jouw expertisedomein hadden kunnen werken. Overheden in transformatie, daar is nog veel werk en dus werkzekerheid. Je had een bedrijf kunnen hebben met misschien 20, of zelfs meer…100 medewerkers op den duur. Als je dan toch in bent voor een buitenlands avontuur had je met die expertise ook gerust klanten buiten de grenzen van België kunnen aantrekken. Mij lijkt dat er hier in Frankrijk evenzeer nog werk aan de winkel is." Hij grinnikt even.


Fernand gaat verder: "Ik zou je kunnen helpen met mijn netwerk. "
"Stel je eens voor hoeveel geld je had kunnen verdienen? Je hebt geen idee wat je laat liggen. Goh, je zou alles kunnen kopen met dat geld en dan de dingen doen die jou echt gelukkig maken."


Ik onderbrak hem even. “Fernand” – ja, ik mocht al gewoon Fernand zeggen ondertussen – “Zoals welke dingen dan?”. Fernand ging enthousiast verder. “In mijn geval is dat kunst verzamelen, in jouw geval zou dat kunnen zijn: creatief bezig zijn met het inrichten van woningen, bezig zijn met fotografie, of koken voor vrienden want dat doe je blijkbaar ook graag, gaan wandelen, genieten in de natuur”
Hij breekt zijn zin af en het werd even stil aan tafel.

Fernand stopte zijn betoog, nam nog snel een slok van één van de lekkerste wijnen die we voor de gelegenheid had bovengehaald en slikte.

Zijn telefoon gaat af.

Jammer genoeg moet hij de tafel verlaten. Zijn manager belde, er was een probleem bij Katoennatie. Ik wist niet juist wat, maar het lijkt erop dat er iets ernstig aan de hand is.

De fles bleef halfvol staan en Fernand en zijn vrouw vertrokken met dezelfde helicopter waarmee ze aangekomen waren. Hun huwelijksverjaardag kunnen ze natuurlijk volgend jaar nog wel eens keer overdoen. .

Het geluid van de helicopter die opstijgt, blijkt in werkelijkheid onze hond Odin te zijn. Hij blaft, hij wil naar buiten voor een wandeling naar de rivier. Het is ondertussen al 9u00. Gelijk heeft hij. Ik kom uit bed, trek mijn wandelkleren aan op maandagochtend en trek met de honden naar het strand.

Rêve Aveyron Zuid Frankrijk ochtendwandeling in de TarnvalleiRêve Aveyron Zuid Frankrijk ochtendwandeling in de TarnvalleiRêve Aveyron Zuid Frankrijk ochtendwandeling in de Tarnvallei

noot:

De afgelopen jaren ging uiteraard niet alles van een leien dakje, en natuurlijk werken wij ook heel erg hard, bijna elke dag trouwen. Maar we doen wat we graag doen, en daar gaat het om. We doen dat zonder dat het aanvoelt als werken. In die zin zijn we een 'unemployable' geworden, vrees ik. Het zal dit dus zijn, er is geen weg terug meer. Heel veel van deze 'attitude' deed ik op tijdens de TRAVAK cursus van Lien de Pau. Toen ze me vroeg om dit jaar opnieuw affiliate te worden, heb ik ja gezegd. Ik volgde de opleiding in 2018, maar pas hem nu nog iedere dag toe. Toegegeven, het is geen goedkope opleiding, maar wel mijn beste investering in mezelf van de afgelopen jaren. Maar je kan wel gratis even proeven van wat de opleiding te bieden heeft. Maar dan moet je je wel haasten. Je kan je tot 12/12 middernacht inschrijven voor haar reclaim your freedom. 6 lessen, 6 dagen, 6 video's. Je kan je hier inschrijven.



Bronnen:

https://www.demorgen.be/nieuws/huts-moderne-vrouw-nekt-ondernemers~b54bb849/
https://www.reuters.com/article/us-luxury-summit-time-idUSTRE74P7EU20110526

blog is geïnspireerd op het verhaal van de visserman en de rijke toerist






Reacties