GOESTENDOENERS


Ik zou 6 blogs schrijven.
We zijn dus aan de voorlaatste blog.
Ik schreef nooit eerder blogs of artikels en wist niet aan wat ik mij moest verwachten. Ik ben dan ook verrast hoeveel reacties mijn teksten losmaken en blij met de positieve respons, dat geeft een boost om door te gaan.
Voor mij is het nu heel erg duidelijk. Wij zijn niet de enigen die geen zin meer hebben in ‘een voorgeschreven leven’, het platgetreden carrièrepad richting (tja, richting wat he?), een nog grotere en duurdere auto, een extra lening, aftellen tot het weekend, aftellen tot de vakantie, aftellen tot aan je pensioen want dan heb je eindelijk tijd en middelen om wat vaker je goesting te doen, zogezegd. Waarom nu niet al één en ander combineren?
Lang niet iedereen deelt onze droom om naar het buitenland te verkassen, er komen daar inderdaad ook offers bij kijken en best wel wat stress om een leven en job weer van meet af aan op te bouwen.
Maar het is duidelijk dat er samen met ons anderen zijn die veel liever nu al een ‘goestendoener’ zouden zijn.
Wat die ‘goestendoeners’ willen, is erg verschillend. Voor mij persoonlijk is dat ‘meer reizen en de wereld zien’. Dat doe ik het liefst. Maar voor anderen kan dit ‘meer tijd met de kinderen doorbrengen’ of ‘geld verdienen met mijn hobby’ of wat dan ook zijn.
Maar terwijl je fantaseert over wat zou kunnen zijn, gaan alle dagen hun gang. En lijkt de timing om te springen nu niet te kloppen. Weet je wat? Als je wacht op het juiste moment, zal je allicht nooit een ‘goestendoener’ worden. Ik heb gemakkelijk praten, vind je? Ik heb geen kinderen, das waar, maar Joeri heeft er wel 2. We lieten beide goed betaalde en interessante jobs achter en ik liet al eerder ontvallen dat we ook niet op een berg geld zitten.
En weet je wat nog meer? Ook mijn dag telt maar 24 uren, waarvan ik er het liefst 8 in bed wil doorbrengen.
In mijn vorige blog kon je lezen dat ik op een bepaald moment te veel hooi op mijn vork nam en mijn hoofd aan het tollen ging. Onze sprong naar vrijheid had geleid tot ratrace die nog grotere proporties had aangenomen dan ons leven in België. Ik heb vandaag niet minder hooi op de vork. In plaats van wat te minderen, ben ik mij gaan verdiepen in de mogelijkheden die er zijn om al onze plannen er toch door te krijgen, zonder er aan onder te gaan. En zijn we op zoek naar manieren om er op termijn zelf nog zaken bij te nemen. Jep, onze eindbestemming ligt nog niet vast hoor!
Ik wil gerust delen welke stappen ik daarvoor professioneel het afgelopen jaar gezet heb:
- Bulken, digitaliseren, automatiseren en tracken. Zelfs als freelancer of kleine onderneming en zonder dat dit veel moet kosten. Vandaag de dag is op dat vlak dankzij enkele slimme boys en girls uit Silicon Valley lang geen exclusief terrein meer enkel voor de grote jongens, en werkelijk de sky is echt de limit als je op onderzoek gaat wat er mogelijk is.
- Niches, niches, niches. Als freelancer of klein bedrijf zijn de kruimels die die grote bedrijven achterlaten, de goudklompjes. Maak een keuze voor jou niche, beschrijf je ideale klant, blijf consequent. Stop met energie steken in het pleasen van iedereen.
- Storytelling, zorg dat je een verhaal hebt.
- Passie verkoopt het beste. Als jij oprecht enthousiast bent en bereid bent je ziel in je aanbod te steken, is de deal al bijna rond. En je maakt een groot verschil ten opzichte van de massaconsumptie.
- Omring je met gelijkgezinden en experten. Je kan niet alles zelf beter, er zijn zoveel gepassioneerde ondernemers die het beter kunnen dan jijzelf.
- Een mooie website is 1 ding, een website die het werk verricht van een voltijdse medewerker vervangt, is nog een ander ding. Jep, dat kan!
- De waarde van een mailadres erkennen. We deden een beurs in oktober, van elke bezoeker op de stand ken ik het mailadres en zijn of haar beroep. Dankzij een slimme aanpak heeft elke bezoeker zijn gegevens achter gelaten via een interface die we zelf ontwikkelden voor het evenement. Dit maakt het nu pakken efficiënter om onze sales voor vitrAcier aan te pakken.
- Mijn boekhouding loopt nu volledig digitaal, dat spaart mij 1 dag per maand administratie uit.
- Sociale media is niet zomaar wat posten. Social media is een doordachte job, gelukkig bestaan er vandaag heel wat apps die ook op dat vlak heel wat werk overnemen.
- …en zo kan ik nog wel even doorgaan 😊
Ik zocht en vond inspiratie in de Travak Business School. Valt het je op dat dit vaak terugkeert in mijn blogs? Wel, als 100% tevreden alumni, vroeg Lien De Pau mij om affliate te worden. Ik zie in mijn netwerk zoveel onderneemster die baat zouden hebben bij haar aanpak, ik kon dus geen neen zeggen. Affiliate zijn, wil zeggen dat we de handen in elkaar slaan, Lien en ik. Volgende week meer daarover.
Maar volgende week is om verschillende redenen een belangrijke week. Houd ons de komende dagen ook zeker in te gaten als je interesse hebt in een verblijf in Rêve. Volgende week valt het doek… spannend!

Reacties